Royal Opera Festival od swej pierwszej edycji w 2019 roku ustanowił włoskiego geniusza stylu Belcanto - Gioacchino Rossiniego, głównym artystą, wokół którego i na którym opiera się koncepcja szerszego pokazania muzyki i jej ponadczasowych zależności. Odsłaniane analogii pomiędzy twórczością polskich muzyków, a Mistrzem z Pesaro i jego kręgiem artystycznym  ma sens i pozwala lepiej poznać ich szczególną rolę w dziejach kultury polskiej i europejskiej. Nieprzypadkowym jest więc fakt połączenie w ramach drugiej edycji ROF dwóch wielkich, choć obecnie nieco zapomnianych, twórców operowych XIX wieku: Manuela Garcii i Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Obu tych twórców łączyło wiele: kunszt kompozytorski, wybitne zdolności wokalne, a także osobista znajomość z Gioacchino Rossinim, który był wielkim admiratorem ich dzieł.

I choć książę Poniatowski jest autorem dziewięciu oper włoskich i trzech francuskich, to zaledwie jedna z nich została wystawiona w Polsce. Warto dodać, że muzyk nie tylko komponował, był także śpiewakiem obdarzonym tenorowym głosem o nadzwyczajnych możliwościach oraz dyplomatą, a także wysłannikiem cesarza Napoleona III i stryjecznym wnukiem ostatniego króla Polski. Co więcej, należy on do grona trzech Polaków (obok Franciszka Mireckiego i Krzysztofa Pendereckiego), których dzieła wystawiano w mediolańskiej La Scali.

Jednakże ani szacowne pokrewieństwo, ani niebywały kunszt artystyczny i operowe osiągnięcia nie uchroniły go od zapomnienia. I choć w ostatnich latach podejmowane się działania mające na celu upomnienie się o wybitnego Polaka, którego twórczość tak zbliżona jest w swym wyrazie do stylu Rossiniego, wciąż nie są one wystarczające. Tym bardziej więc Royal Opera Festival czuje się w obowiązku, by jego muzykę wyeksponować z należnym jej szacunkiem i atencją.

Mamy absolutne przekonanie, że przywracanie kulturze dzieł zapomnianych wzmacnia polską markę, która zyskuje tym samym wartość uniwersalną, zachowując przy tym to co dla niej specyficzne, unikatowe i ją wyróżniające. A że trudno o lepszego ambasadora sprawy polskiej niż muzyka, która przemawia wprost, jak napisał papież Pius XII „prosto z serca do serca” Royal Opera Festival, swoją edycją w 2020 roku najlepszą polską i światową muzyką „przemówi”.

Ugruntowana od trzydziestu jeden lat pozycja festiwalu na mapie kulturalnej Niemiec i Europy.  Festiwal jest jednym z dwóch najważniejszych wydarzeń poświęconych twórczości Rossiniego na świecie, a jego najwyższa ranga artystyczna niezaprzeczalna. Festiwal odbywa się w przepięknym, położonym w Szwarzwaldzie kurorcie zdrojowym – Bad Wilbad (land Badenii-Witenbergii). Dyrektorem Generalnym Festiwalu jest znany w Europie niemiecki reżyser Jochen Schönleber, Dyrektor Artystyczny to znakomity Antonio Fogliani, wiodący obecnie na świecie dyrygent włoskiej opery. Światowej sławy soliści:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DRUGA EDYCJA
30.08.2020-05.09.2020
Kraków – Wadowice – Kąśna Dolna

Pomysłodawcą Royal Opera Festival jest krakowskie Stowarzyszenie PASSIONART, które od 8 lat, w zgodzie ze swoją nazwą, z największym możliwym zaangażowaniem, organizuje duże i kameralne przedsięwzięcia kulturalne najwyższej próby.

Idée fixe organizacji, to kształtowanie wrażliwego społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o działalność kulturalną i edukacyjną, a także wspieranie twórczości, pielęgnowanie tradycji, oraz popularyzowanie muzyki klasycznej. Dzięki ciekawej i zróżnicowanej formie przekazu organizowane przez PASSIONART wydarzenia obejrzało już kilkadziesiąt tysięcy widzów na terenie Polski i Europy.

Na przestrzeni lat zaufały nam liczne instytucje: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Instytut Pamięci Narodowej, Urzędy Marszałkowskie Województw Małopolskiego, Podkarpackiego i Świętokrzyskiego, liczne renomowane festiwale i instytucje kultury.

O poziomie realizowanych przez PASSIONART produkcji, świadczą liczne nagrody i wyróżnienia. Dwa z nich napawają nas szczególną dumą. Działający przy Stowarzyszeniu zawodowy zespół Górecki Chamber Choir został dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyka: za album „Z pieśni kościelnych” Henryka Mikołaja Góreckiego, oraz we współpracy z Filharmonią Warminsko-Mazurską za album „Quo Vadis” Feliksa Nowowiejskiego.

Jesteśmy przekonani, że nasza najnowsza propozycja kulturalna zaspokoi Państwa oczekiwania i wpisze się w ideę konstytuującą Markę Małopolska: harmonijnie łącząc mądry i przemyślany produkt kulturalny na najwyższym poziomie skierowany do wysublimowanego widza z fantazją i polotem, jaki gwarantuje obcowanie ze sztuką, a zwłaszcza z operą.

Lokalizacje 2020

Trudno znaleźć miejsce bardziej kojarzące się z operą niż Rzym, który niemal od początku wykształcenia się tego gatunku muzycznego należał do jej najważniejszych ośrodków. To właśnie tam w 1671 roku powstał jeden z pierwszych teatrów operowych na świecie. Również Gioacchino Rossini przez pewien czas był związany z tym miastem – skomponował kilka oper dla tamtejszego teatru.

Miejscem silnie związanym z muzyką jest też jeden z najstarszych rzymskich kościołów – bazylika Santa Maria in Trastevere, którego zabytkowe wnętrze charakteryzuje doskonała akustyka, podnosząca walory każdego odbywającego się w niej koncertu. Wieczne Miasto jest zatem miejscem idealnie wpisującym się w ideę Royal Opera Festival – łączącym operę, Rossiniego oraz Józefa Michała Poniatowskiego, który właśnie tutaj przyszedł na świat.

RZYM – MIASTO FESTIWALU

KRAKÓW - MIASTO FESTIWALU

Związki Krakowa z operą sięgają roku 1628, kiedy to jedna z podwawelskich drukarni wydała pierwsze libretto operowe  w języku polskim. Od tego czasu opera cieszy się niesłabnącą sympatią krakowian, o czym świadczą wypełnione po brzegi sale Opery.  

Nie ma lepszego miejsca dla premiery Festiwalu jak Teatr Słowackiego, który od XIX w. zacnie służy temu gatunkowi muzyki. Spektakle operowe odbywały się na scenie miejskiego teatru dzięki przyjazdom do Krakowa zespołu Opery Lwowskiej, które miały miejsce regularnie w latach 1872-1918.

Nawiązanie do dawnej tradycji operowej Teatru Słowackiego, wystawianiem dzieł Gioacchino Rossiniego, jest z pewnością trafnym połączeniem genius loci z wybitnymi dziełami włoskiego kompozytora

Spektakle : „Tankred” Gioachino Rossiniego

Teatr Juliusza Słowackiego w Krakowie: 30 czerwca 2019 godz. 19.00


Koncerty z okazji 200 rocznicy urodzin Stanisława  Moniuszki w ramach pierwszej edycji

Royal Opera Festival

Bazylika Franciszkanów w Krakowie: 21 czerwca 2019 godz. 20.00

WSTĘP WOLNY!

Msza F-Dur Józefa Michała Poniatowskiego

Rzym, Santa Maria in Trastevere: 23 czerwca, godz. 19.00


 

Druga lokalizacja Festiwalu, uzdrowisko Szczawnica, także nie jest przypadkowa. Stanowi swoistą oś symetrii dla Festiwalu Bad Wildbad, który przed laty ukształtował się w tym mieście na pamiatkę tam włoskiego kompozytora. Oba miasta więc mają rys bliźniaczy ze względu na ich kuracyjny charakter.

Polskie doświadczenia jasno pokazują, że publicznść docenia, a nawet uwielbia te kurorty, zwłaszcza w porze letniej, a wydarzenia kulturalne odbywające się w tym czasie cieszą się ogromną popularnością.

Szczawnica ma szansę, podobnie jak Krynica, rozwinąć skrzydła w dziedzinie popularyzacji muzyki klasycznej, a w perspektywie dalszej także i inne tereny Małopolski.

SZCZAWNICA - MIASTO FESTIWALU

Kontakt

O nas

Program Drugiej Edycji

Artyści

ROF

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

 

 

 

 

 

 

Katarzyna Coufał

public relations

pr@royaloperafestival.com

Partner Główny / Main Partner

Marszałek MAŁOPOLSKI Witold Kozłowski zaprasza

na I Edycję ROF

Rossini in Wilbad Belcanto Festival – Współpraca z Festiwalem o ugruntowanej renomie

Ugruntowana od trzydziestu jeden lat pozycja festiwalu na mapie kulturalnej Niemiec i Europy. Festiwal jest jednym z dwóch najważniejszych wydarzeń poświeconych twórczości Rossiniego na świecie, a jego najwyższa ranga artystyczna niezaprzeczalna. Znakomite wydawnictwa CD i DVD (współpraca z renomowaną firmą NAXOS). Transmisje radiowe i TV. Festiwal odbywa się w przepięknym, położonym w Szwarzwaldzie kurorcie zdrojowym – Bad Wilbad (land Badenii-Witenbergii). Dyrektorem Generalnym Festiwalu jest znany w Europie niemiecki reżyser Jochen Schönleber, Dyrektor Artystyczny to znakomity Antonio Fogliani, wiodący obecnie na świecie dyrygent włoskiej opery. Światowej sławy soliści.

Magdalena Kiwior

biuro festiwalowe

pr@royaloperafestival.com

Karolina Jacek

biuro festiwalowe

biuro@royaloperafestival.com

Mateusz Prendota

dyrektor Festiwalu

dyrektor@royaloperafestival.com

Marcin Wróbel

dyrektor artystyczny

dyrektorart@royaloperafestival.com

Ugo Guagliardo Orbazzano

Jest jednym z najbardziej rozchwytywanych basów w Europie, wykonujących muzykę barokową, klasyczną i belcanto. Ukończył klasę fortepianu i wokalu w Konserwatorium Vincenzo Bellini w Palermo. Debiutował w 2014 roku rolą Alidoro w La Cenerentola (G. Rossini) na Festiwalu w Salzburgu, największym letnim festiwalu muzyki i teatru w Europie, gdzie został pozytywnie oceniony zarówno przez krytyków jak i widownię. Odgrywał również rolę tytułową oraz Masetto w Don Giovanni (W.A. Mozart), Don Alfonso w Cosi fan tutte (W.A. Mozart), Colline w La boheme (Puccini), Blansac w La scala di seta (Rossini), Samuela w Un ballo in maschera (Verdi) i wiele innych. Występował w operach m.in. na Malcie, w Tokyo, Rzymie, Bolonii, Marsylii czy Tel Awiwie.


 

Maciej Drużkowski – baryton

Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie śpiewu solowego dr hab. Jacka Ozimkowskiego, doskonalił swoje umiejętności wokalne uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich oraz warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez: prof. Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego, Paula Esswooda, dr Marka Rzepkę. Debiutował w 2009 r. rolą Achilla w operze Juliusz Cezar w Egipcie (G. F. Haendel). Następnie kreował m. in. partie: Schaunarda w Cyganerii (G. Puccini), Germonta w Traviacie (G.Verdi) oraz liczne solowe partie oratoryjne. W dorobku artystycznym ma liczne nagrania radiowe i płytowe w tym pierwsze w historii nagranie Mszy łacińskiej Des-dur Stanisława Moniuszki.


 

Katarzyna Guran - sopran

Z wyróżnieniem ukończyła klasę śpiewu wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Od tego czasu nieustannie doskonali swoje umiejętności wokalne pod okiem znakomitych profesorów. W 2010 roku zadebiutowała w koncertowym wykonaniu „Parsifala” Ryszarda Wagnera, pod batutą Gabriela Chmury jako jedna z Kobiet Kwiatów. Można ją było również usłyszeć w roli Papageny w Czarodziejskim flecie (W. A. Mozarta) w Operze Krakowskiej. Od 2014 r. współpracuje z Teatrem Muzycznym „IWIA” gdzie występuje w spektaklach i rewiach operetkowych. Wokalistka projektu „Nocą Umówieni”.


 

 

Bartłomiej Chorąży - tenor

Jego muzyczna droga rozpoczęła się od gry na altówce, jednak z biegiem czasu rozpoczął swoją karierę wokalną. Swoje umiejętności szkoli pod okiem dr hab. Jacka Ozimkowskiego, a także współpracuje z Dariuszem Grabowskim. W dorobku artystycznym można wyróżnić partie solowe w kantatach J.S. Bacha oraz Mszy Koronacyjnej C-dur W.A. Mozarta, jak również partie z oper Wesele Figara, Rigoletto czy Traviata. Występował podczas wielu festiwali m. in.: na Festiwalu Misteria Paschalia - wykonując dzieła z Polskiej i Angielskiej literatury baroku, Actus Humanus - wykonując dzieła Bartłomieja Pękiela, czy podczas Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego – prezentując wraz z Ensemblem Cracow Royal Singers dzieła Polskich mistrzów muzyki barokowej.


 

Joanna Święszek – mezzosopran

Koncertuje w kraju i zagranicą jako solistka i kameralistka, specjalizująca się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniach. Z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Agnieszki Monasterskiej oraz studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje na stałe z zespołem Octava Ensemble pod dyrekcją Zygmunta Magiery. Współpracuje również z zespołem Collegium Zieleński pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego, z którym nagrała dzieła wszystkie Mikołaja Zieleńskiego, album nagrodzony Fryderykiem oraz L'Orphée D'Or, a także innymi zespołami, takimi jak Filharmonia Krakowska, Górecki Chamber Choir, Chór Polskiego Radia.



 

Claire Gascoin  - Ruggiero

Ta młoda francusko-holenderska mezzosopranistka już we wczesnym dzieciństwie odkryła, że kocha muzykę i teatr. Rozwijała swoje umiejętności w chórze dziecięcym Radio France w Paryżu, by następnie rozpocząć naukę i ukończyć ją z wyróżnieniem w Konserwatorium w Paryżu. W tym samym czasie odbył się jej debiut w dziele „L'incoronazione di Poppea” w roli Ottone. Jest rozchwytywaną wokalistką występującą nie tylko we Francji i Niemczech ale również w Holandii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje dzieła takie jak: Oratoria i kantaty J.S. Bacha, partię w IX Symfonii Beethovena, czy Reqiuem Duruflé. Ponadto grała tytułową rolę Kopciuszka w „Cenerentoli” G. Rossiniego – dziecięcej wersji tej historii.


 

Patrick Kabongo – Argirio

Zamiłowany w muzyce już od dziecka, jednak to dopiero w trakcie studiów zaczął realizować swoją pasję. Jego marzenia związane ze śpiewem, a zarazem niesamowita muzyczna przygoda, rozpoczęła się po otrzymaniu stypendium w Royal Conservatory w Brukseli. Tam pod okiem Marcela Vanauda szkolił swój niesamowity głos. Na swoim koncie ma już wiele wielkich ról, wśród których należy wymienić: debiut jako Neron w L’incoronazione di Poppea (C. Monteverdi), Monostratosa w Die Zauberflöte (W.A. Mozart), Jano w Jenůfa (L. Janáček), Gugliema w Viva la Mamma (G. Donizetti) czy Gastona w operze Traviata (G. Verdi). W trakcie rozwoju swoich umiejętności współpracował ze znakomitymi nauczycielami, co zaowocowało osiągnięciem wielkiego sukcesu rolą główną w Le Comte Ory (G. Rossini), a co za tym idzie międzynarodowymi propozycjami współpracy.


 

Elisa Balbo – Amenaida

Jest jedną z najbardziej obiecujących młodych wokalistek operowych. Jej przepiękny, delikatny głos oraz zamiłowanie do muzyki sakralnej i symfonicznej, przełożyły się na wiele wspaniałych i docenianych przez krytyków wykonań. Jej profesjonalna, operowa kariera rozpoczęła się wraz z rolą Alice Ford w Falstaffie Verdiego, zaprezentowanej w ramach Ravenna Festival. Od tego czasu śpiewa główne role w operach Verdiego czy Pucciniego. Ponadto można było ją zobaczyć jako odtwórczynię: Anny Erisso w Maometto II (G. Rossini) czy Violetty w La traviata (G. Verdi). Śpiewała również u boku Andrei Bocellego oraz była solistką w trakcie gali poświęconej Luciano Pavarottiemu. Ukończyła Konserwatorium Giuseppe Verdiego w Mediolanie.


 

Nicola Pascoli – dyrygent

Zaczynał od gry na fortepianie, po czym rozpoczął naukę śpiewu w Konserwatorium „Benedetto Marcello” w Wenecji, w klasie Maestro Franco Ghitti, a ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium „Jacopo Tomadini” u Udine. Jako tenor wykonywał współczesne kompozycje autorów we Włoszech, Francji, Anglii czy Holandii. Lecz nie tylko ze śpiewem związana jest jego muzyczna kariera. Uczestniczył w międzynarodowym kursie dyrygentury orkiestrowej w Mediolanie pod okiem Maestro Juliusa Kalmara. Właśnie dyrygentura jest jego aktualną pasją, jej poświęca najwięcej swojej uwagi. To zamiłowanie i praca nad swoimi umiejętnościami umożliwiła mu dyrygowanie wieloma wielkimi dziełami. Od wielu lat jest także dyrygentem chóralnym.


 

Antonino Fogliani – dyrektor artystyczny

Jeden z najbardziej pasjonujących dyrygentów swojego pokolenia, uważany za jednego z czołowych dyrygentów bel canto. Karierę rozpoczynał od gry na fortepianie, po czym rozpoczął studia z dyrygentury u Vittorio Parisi w Konserwatorium Giuseppe Verdiego w Mediolanie. Był asystentem Maestra Gianluiga Gelmetta m. in. w londyńskim Covent Garden, w dziele Otello (G. Rossini). Prowadził wiele znakomitych orkiestr symfonicznych jak Orkiestra Narodowa Adkademii Santa Cecilia, Orkiestra Opery Rzymskiej, Orkiestra Teatru Municipal w Santiago de Chile, Sydney Symphony Orchestra czy Ensemble Orchestral de Paris. Jego wrażliwość muzyczna, błyskotliwość oraz zainteresowanie żywym teatrem sprawia, że od 2011 roku jest dyrektorem muzycznym Festiwalu Rossini in Wildbad.


 

30 sierpnia 2020
 
Bazylika Mniejsza Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w Wadowicach
Józef Michał Ksawery Poniatowski  Msza F-Dur

Jochen Schönleber – reżyser

W pierwszych latach swojej działalności artystycznej, po ukończeniu studiów w Tübingen oraz stypendium w Neapolu, został asystentem rosyjskiego reżysera Juri Ljubimowa w Operze Narodowej w Stuttgarcie oraz Karlsruhe. Współpracował także z Helfridem Foronem, reżyserem teatralnym i pantomimy, jako jego asystent. Był kierownikiem produkcji Landeskunstwochen w Tübingen. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, w latach 1987 – 1993 był odpowiedzialny za międzynarodowe koncerty i produkcje oper kameralnych w Sindelfingen. Wyreżyserował wiele sztuk teatralnych m.in. dzieła Becketta, Wolfa czy Schillera, a także operowych artystów takich jak Zimmermann, Henze, Rossini, Mayr, Meuerbeer czy Mercandante. Wiele z nich zostało zaprezentowanych w nowoczesnej odsłonie, w trakcie Festiwalu Rossini in Wildbad, którego jest dyrektorem artystycznym od 1992 roku. Jest również dyrektorem Akademii Bel Canto.


 

Diletta Scandiuzzi - Tankred

Jej kariera muzyczna rozwinęła się po zakończeniu studiów, które prowadziła na wielu kierunkach: gry na fortepianie, śpiewu, języków obcych oraz Tecniche Artistiche dello Spettacolo” na Uniwersytecie „Cà Foscari” w Wenecji. Rozpoczynała ją partiami solowymi jako sopranistka w „La sonnambula” jako Amina, „Le Nozze di Figaro w roli Susanny czy w „Die Zauberflöte” jako Papagena. Można było usłyszeń ją na deskach wielu wspaniałych teatrów, w wielu krajach: Francji, Chile, Japonii, Kanadzie. W trakcie pracy nad swoimi umiejętnościami, jej głos ewoluował w niesamowity mezzosopran. Od tego czasu jej kariera przyspieszyła i mogła kreować role: Despiny w „Così fan tutte”, Stephano w „Romeo i Julii”, Cherubino w „Le Nozze di Figaro” i wiele innych. 


 

Maciej Drużkowski – baryton

Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie śpiewu solowego dr hab. Jacka Ozimkowskiego, doskonalił swoje umiejętności wokalne uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich oraz warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez: prof. Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego, Paula Esswooda, dr Marka Rzepkę. Debiutował w 2009 r. rolą Achilla w operze Juliusz Cezar w Egipcie (G. F. Haendel). Następnie kreował m. in. partie: Schaunarda w Cyganerii (G. Puccini), Germonta w Traviacie (G.Verdi) oraz liczne solowe partie oratoryjne. W dorobku artystycznym ma liczne nagrania radiowe i płytowe w tym pierwsze w historii nagranie Mszy łacińskiej Des-dur Stanisława Moniuszki.


 

Katarzyna Guran - sopran

Z wyróżnieniem ukończyła klasę śpiewu wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Od tego czasu nieustannie doskonali swoje umiejętności wokalne pod okiem znakomitych profesorów. W 2010 roku zadebiutowała w koncertowym wykonaniu „Parsifala” Ryszarda Wagnera, pod batutą Gabriela Chmury jako jedna z Kobiet Kwiatów. Można ją było również usłyszeć w roli Papageny w Czarodziejskim flecie (W. A. Mozarta) w Operze Krakowskiej. Od 2014 r. współpracuje z Teatrem Muzycznym „IWIA” gdzie występuje w spektaklach i rewiach operetkowych. Wokalistka projektu „Nocą Umówieni”.


 

Bartłomiej Chorąży - tenor

Jego muzyczna droga rozpoczęła się od gry na altówce, jednak z biegiem czasu rozpoczął swoją karierę wokalną. Swoje umiejętności szkoli pod okiem dr hab. Jacka Ozimkowskiego, a także współpracuje z Dariuszem Grabowskim. W dorobku artystycznym można wyróżnić partie solowe w kantatach J.S. Bacha oraz Mszy Koronacyjnej C-dur W.A. Mozarta, jak również partie z oper Wesele Figara, Rigoletto czy Traviata. Występował podczas wielu festiwali m. in.: na Festiwalu Misteria Paschalia - wykonując dzieła z Polskiej i Angielskiej literatury baroku, Actus Humanus - wykonując dzieła Bartłomieja Pękiela, czy podczas Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego – prezentując wraz z Ensemblem Cracow Royal Singers dzieła Polskich mistrzów muzyki barokowej.


 

Joanna Święszek – mezzosopran

Koncertuje w kraju i zagranicą jako solistka i kameralistka, specjalizująca się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniach. Z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Agnieszki Monasterskiej oraz studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje na stałe z zespołem Octava Ensemble pod dyrekcją Zygmunta Magiery. Współpracuje również z zespołem Collegium Zieleński pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego, z którym nagrała dzieła wszystkie Mikołaja Zieleńskiego, album nagrodzony Fryderykiem oraz L'Orphée D'Or, a także innymi zespołami, takimi jak Filharmonia Krakowska, Górecki Chamber Choir, Chór Polskiego Radia.


 

Przycisk

Marek Pawełek – organista

Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. W 2015 zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jego opracowania kolęd, które zostały nagrane na płytę przez Chór Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W 2016 roku był głównym organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Brał udział w wielu koncertach i festiwalach organowych organizowanych w całej Małopolsce. Realizując partie organów dokonał wielu nagrań fonograficznych muzyki solowej, chóralnej i kameralnej. Od 2016 pracuje w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia.

Zobacz cennik

Zobacz cennik

 

Druga lokalizacja Festiwalu, uzdrowisko Szczawnica, także nie jest przypadkowa. Stanowi swoistą oś symetrii dla Festiwalu Bad Wildbad, który przed laty ukształtował się w tym mieście na pamiątkę tam włoskiego kompozytora. Oba miasta więc mają rys bliźniaczy ze względu na ich kuracyjny charakter. Polskie doświadczenia jasno pokazują, że publiczność docenia, a nawet uwielbia te kurorty, zwłaszcza w porze letniej, a wydarzenia kulturalne odbywające się w tym czasie cieszą się ogromną popularnością. Szczawnica ma szansę, podobnie jak Krynica, rozwinąć skrzydła w dziedzinie popularyzacji muzyki klasycznej, a w perspektywie dalszej także i inne tereny Małopolski.

 

Koncerty z okazji 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki w ramach pierwszej edycji Royal Opera Festival

Kościół pw. Świętego Wojciecha Biskupa i Męczennika w Szczawnicy: 29 czerwca 2019 godz. 20.15

WSTĘP WOLNY!

 

SZCZAWNICA – MIASTO FESTIWALU

Spektakle : „Tankred” Gioachino Rossiniego

Teatr Juliusza Słowackiego w Krakowie: 30 czerwca

2019 godz. 19.00


Koncerty z okazji 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki w ramach pierwszej edycji Royal Opera Festival

Bazylika Franciszkanów w Krakowie: 21 czerwca 2019 godz. 20.00

Kościół pw. Świętego Wojciecha Biskupa i Męczennika w Szczawnicy: 29 czerwca 2019 godz. 20.15

WSTĘP WOLNY!


 

Witold Kozłowski

Marszałek Województwa Małopolskiego

Witold Kozłowski

Marszałek Województwa Małopolskiego

Marcin Wróbel - dyrygent

Doktor Sztuki kierunku Dyrygentura to w jego przypadku nie tylko sam tytuł. Dyrektor Artystyczny naszego festiwalu ma na swoim koncie kilkanaście zrealizowanych nagrań fonograficznych głównie na chór a cappella. Zdobył dzięki temu nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego  "Fryderyk" oraz  "L'Orphée d'Or", przyznawaną przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu. Kierował Międzynarodowym Festiwalem Chórów Męskich "Krakowska wiosna", czego owocem było powołanie do istnienia Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich. Prowadzi stałą działalność artystyczną, podróżując z muzyką do wielu zakątków świata, jak Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Australia i większość krajów europejskich.


 

Joanna Radziszewska-Sojka - sopran

Naukę śpiewu realizowała pod okiem profesorów zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Jest laureatką Trzeciego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium”. Pierwszy występ na gruncie muzyki operowej była rola w operze „The Fairy Queen” (H. Purcell), a w 2016 roku zadebiutowała w roli Belindy w operze „Dydona i Eneasz” (H. Purcell) w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Odgrywała również rolę Barbariny w „Weselu Figara” (W.A. Mozart), Marzi w operze „Arminio” (J.A. Hasse), Megaclesa w „L’Olimpiade” (A. Vivaldi) oraz w 2019 roku wcieliła się w postać Oenone w operze „Hippolyte et Aricie” (J.R. Rameau). Od dziesięciu lat rozwija swoje zainteresowanie muzyką filmową biorąc udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.


 

Ilaria Ribezzi – Isaura

Już w bardzo młodym wieku rozpoczęła naukę gry na fortepianie oraz śpiew. Uczyła się pod okiem mezzosopranistki B.M. Casoni co pozwoliło jej kontynuować naukę w Akademia del Coro Teatro Alla Scala w Mediolanie oraz wielu innych. Jest talent został dostrzeżony podczas „Międzynarodowego Konkursu Muzyki Sakralnej”, który wygrała. Ze swoim niesamowitym mezzosopranowym głosem mierzyła się już z różnym repertuarem zaczynając od muzyki dawnej (Vivaldi, Handel, Haydn, Mozart) po muzykę romantyczną i współczesną (Saint-Saens, Liszt). Wykonywała partie solistyczne w dziełach takich jak: Stabat Mater (Vivaldi), Paukenmesse (Haydn) czy w Dziewiątej symfonii (Beethoven). Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami w kraju oraz za granicą.


 

Diletta Scandiuzzi - Tankred

Jej kariera muzyczna rozwinęła się po zakończeniu studiów, które prowadziła na wielu kierunkach: gry na fortepianie, śpiewu, języków obcych oraz Tecniche Artistiche dello Spettacolo” na Uniwersytecie „Cà Foscari” w Wenecji. Rozpoczynała ją partiami solowymi jako sopranistka w „La sonnambula” jako Amina, „Le Nozze di Figaro w roli Susanny czy w „Die Zauberflöte” jako Papagena. Można było usłyszeń ją na deskach wielu wspaniałych teatrów, w wielu krajach: Francji, Chile, Japonii, Kanadzie. W trakcie pracy nad swoimi umiejętnościami, jej głos ewoluował w niesamowity mezzosopran. Od tego czasu jej kariera przyspieszyła i mogła kreować role: Despiny w „Così fan tutte”, Stephano w „Romeo i Julii”, Cherubino w „Le Nozze di Figaro” i wiele innych.    


 

Marek Pawełek – organista

Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. W 2015 zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jego opracowania kolęd, które zostały nagrane na płytę przez Chór Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W 2016 roku był głównym organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Brał udział w wielu koncertach i festiwalach organowych organizowanych w całej Małopolsce. Realizując partie organów dokonał wielu nagrań fonograficznych muzyki solowej, chóralnej i kameralnej. Od 2016 pracuje w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia.


Joanna Radziszewska-Sojka - sopran

Naukę śpiewu realizowała pod okiem profesorów zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Jest laureatką Trzeciego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium”. Pierwszy występ na gruncie muzyki operowej była rola w operze „The Fairy Queen” (H. Purcell), a w 2016 roku zadebiutowała w roli Belindy w operze „Dydona i Eneasz” (H. Purcell) w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Odgrywała również rolę Barbariny w „Weselu Figara” (W.A. Mozart), Marzi w operze „Arminio” (J.A. Hasse), Megaclesa w „L’Olimpiade” (A. Vivaldi) oraz w 2019 roku wcieliła się w postać Oenone w operze „Hippolyte et Aricie” (J.R. Rameau). Od dziesięciu lat rozwija swoje zainteresowanie muzyką filmową biorąc udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.


Łucja Jasińska

social media i public relation

media@royaloperafestival.com

KRAKÓW - MIASTO FESTIWALU

Związki Krakowa z operą sięgają roku 1628, kiedy to jedna z podwawelskich drukarni wydała pierwsze libretto operowe  w języku polskim. Od tego czasu opera cieszy się niesłabnącą sympatią krakowian, o czym świadczą wypełnione po brzegi sale Opery.  

Nie ma lepszego miejsca dla premiery Festiwalu jak Teatr Słowackiego, który od XIX w. zacnie służy temu gatunkowi muzyki. Spektakle operowe odbywały się na scenie miejskiego teatru dzięki przyjazdom do Krakowa zespołu Opery Lwowskiej, które miały miejsce regularnie w latach 1872-1918.

Nawiązanie do dawnej tradycji operowej Teatru Słowackiego, wystawianiem dzieł Gioacchino Rossiniego, jest z pewnością trafnym połączeniem genius loci z wybitnymi dziełami włoskiego kompozytora

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach to miejsce spotkań młodych adeptów muzyki z mistrzami sztuki wykonawczej i kompozytorami, a także wybitnymi postaciami szeroko pojętej humanistyki. Piękna sala widowiskowa Centrum, mieszczącą 650 widzów, w czerwcu 2020 roku stanie się miejscem pracy dla Academii Belcanto organizowanej przez Stowarzyszenie Passionart w ramach drugiej edycji Royal Opera Festival. Lusławice to miejsce wymarzone dla naszych warsztatów operowych, których nauczycielami będą znakomici włoscy tutorzy.

LUSŁAWICE – MIASTO FESTIWALU

EDYCJA 2019

Filippo Morace

Urodzony w Neapolu bas - Filippo Morace – studiował w konserwatorium w Salerno. Swoją karierę muzyczną rozpoczął od ról w operach Dionizzetiego oraz Strawińskiego. Był zwycięzcą wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Śpiewał główne role mi.in. w „Don Pasquale” Dionizettiego czy „Fidalba e Artabano” Ristoriego.


 

Silvia dalla Benetta

Obdarzona zadziwiającą siłą głosu i temperamentem muzycznym, Silvia dalla Benetta stała się jednym z najbardziej znanych współczesnych sopranów koloraturowych. Dzięki swej niesamowitej technice i naturalnym zdolnościom, z łatwością odnajduje się w najrozmaitszym repertuarze: od Mozarta po Pucciniego.  Szczególnie ceniona jest, zarówno przez krytykę, jak i publiczność, za doskonałe interpretacje dramatycznych ról Rossiniego.


 

Jose Miguel Perez Sierra

Hiszpański dyrygent, współpracujący z wiodącymi europejskimi orkiestrami i festiwalami muzycznymi. Był m.in. najmłodszym dyrygentem w całej kilkudziesięcioletniej historii prestiżowego Rossini Opera Festival w Pesaro. Od wielu lat związany jest również z ROSSINI in Wildbad – Belcanto Opera Festival. Uważany jest za jednego z najzdolniejszych dyrygentów swojego pokolenia.


 

Msza F-Dur  

Książę Józef Michał Ksawery Poniatowski (1816-1873) to człowiek w kulturze wyjątkowy i wszechstronny: słynął jako tenor obdarzony nadzwyczajnymi możliwościami głosowymi, dał się też poznać jako znakomity kompozytor, a także aktywny dyplomata i wysłannik cesarza Napoleona III. Był też stryjecznym wnukiem ostatniego króla Polski. Ponadto przejawiał zdolności matematyczne, co wyjaśniałoby harmonijnie zakomponowaną i pełną dyscypliny formę jego utworów. Co więcej, należy on do grona trzech Polaków (obok Franciszka Mireckiego i Krzysztofa Pendereckiego), których dzieła wystawiano w mediolańskiej La Scali. Dzisiaj Józef Poniatowski znany jest przede wszystkim jako autor dwunastu oper, dziewięciu włoskich i trzech francuskich. Został gruntownie wykształcony przez włoskich pedagogów i właśnie wśród mistrzów włoskiego belcanta: Gaetano Donizettiego czy Gioacchino Rossiniego odnalazł poetykę muzyczną szczególnie bliską jego sercu. Warto dodać, że ten ostatni, przybywszy na próbę generalną opery „Don Desidero” Poniatowskiego, był nią zachwycony i pogratulował polskiemu kompozytorowi znakomitego wyczucia stylu włoskiego.

Niezwykła Msza F-dur, powstała w Paryżu ok. 1867 i oryginalnie przeznaczona do wykonania na czworo solistów, chór i organy,  to jedyny utwór religijny Józefa Poniatowskiego. Dedykowana została królowi Portugalii, Ludwikowi I. To cudem odkryte i ocalone dzieło uważane było bardzo długo za zaginione. Kilka lat temu przypadkiem znaleziono wyciąg fortepianowy w bibliotece w Yale. Składa się z sześciu części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Salutaris i Agnus Dei, co jest formą dość nietypową jak na przypuszczalne  przeznaczenie liturgiczne. Msza F-dur urzeka piękną melodyką włoskiego belcanta, zachwyca mistrzostwem warsztatu kompozytora. Wymagające i przepiękne partie solowe, z rozmachem nakreślone chóry, przemyślana, doskonała konstrukcja świadczą o talencie twórcy. Utwór przedstawiano jako „niezwykle piękny, bogaty różnorodnością klimatów i barw, na przemian porywający, kojący lub majestatyczny”.

Obsada:

Iwona Socha - sopran

Aleksandra Minkiewicz - alt

Mateusz Prendota - tenor

Wiktor Jankowski - bas

Górecki Chamber Choir i Orkiestra Symfoniczna Passionart

Sebastian Perłowski – dyrygent

Janusz Wierzgacz – przygotowanie zespołów

 

 


Józef Michał Ksawery Poniatowski, Msza F-Dur

30 sierpnia 2020, godz. 17.30

Bazylika Mniejsza Ofiarowania

Najświętszej Maryi Panny w Wadowicach


 

 


Józef Michał Ksawery Poniatowski, Msza F-Dur

30 sierpnia 2020, godz. 17.30

Bazylika Mniejsza Ofiarowania

Najświętszej Maryi Panny w Wadowicach


 

Msza F-Dur  

Książę Józef Michał Ksawery Poniatowski (1816-1873) to człowiek w kulturze wyjątkowy i wszechstronny: słynął jako tenor obdarzony nadzwyczajnymi możliwościami głosowymi, dał się też poznać jako znakomity kompozytor, a także aktywny dyplomata i wysłannik cesarza Napoleona III. Był też stryjecznym wnukiem ostatniego króla Polski. Ponadto przejawiał zdolności matematyczne, co wyjaśniałoby harmonijnie zakomponowaną i pełną dyscypliny formę jego utworów. Co więcej, należy on do grona trzech Polaków (obok Franciszka Mireckiego i Krzysztofa Pendereckiego), których dzieła wystawiano w mediolańskiej La Scali. Dzisiaj Józef Poniatowski znany jest przede wszystkim jako autor dwunastu oper, dziewięciu włoskich i trzech francuskich. Został gruntownie wykształcony przez włoskich pedagogów i właśnie wśród mistrzów włoskiego belcanta: Gaetano Donizettiego czy Gioacchino Rossiniego odnalazł poetykę muzyczną szczególnie bliską jego sercu. Warto dodać, że ten ostatni, przybywszy na próbę generalną opery „Don Desidero” Poniatowskiego, był nią zachwycony i pogratulował polskiemu kompozytorowi znakomitego wyczucia stylu włoskiego.

Niezwykła Msza F-dur, powstała w Paryżu ok. 1867 i oryginalnie przeznaczona do wykonania na czworo solistów, chór i organy, to jedyny utwór religijny Józefa Poniatowskiego. Dedykowana została królowi Portugalii, Ludwikowi I. To cudem odkryte i ocalone dzieło uważane było bardzo długo za zaginione. Kilka lat temu przypadkiem znaleziono wyciąg fortepianowy w bibliotece w Yale. Składa się z sześciu części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Salutaris i Agnus Dei, co jest formą dość nietypową jak na przypuszczalne  przeznaczenie liturgiczne. Msza F-dur urzeka piękną melodyką włoskiego belcanta, zachwyca mistrzostwem warsztatu kompozytora. Wymagające i przepiękne partie solowe, z rozmachem nakreślone chóry, przemyślana, doskonała konstrukcja świadczą o talencie twórcy. Utwór przedstawiano jako „niezwykle piękny, bogaty różnorodnością klimatów i barw, na przemian porywający, kojący lub majestatyczny”.

  1. en
2019

 

Oficjalny portal Royal Opera Festival

Fotografie na stronie SJ-Fotografia

Zdjęcia z Oper pochodzą z Festiwalu

w Bad Wildbad i są wykorzystane

dzięki uprzejmości Jochena Schönlebera.

Odwiedź

Małopolska

Passionart

Teatr w Krakowie

  1. en

Mapa

O nas

O Festiwalu

Partnerzy

Artyści

Aktualności

Archiwum

Lokalizacje

Bilety

Akademia

Program

Kontakt